28.9.05

Η αδράνεια της ανθρωπότητας

Η απόσταση ανάμεσα στις δύο ράγες των σιδηροδρομικών γραμμών στις ΗΠΑ είναι 4 πόδια και 8,5 ίντσες (143,5 cm). Μάλλον παράξενος αριθμός. Γιατί άραγε έχει επιλεγεί το συγκεκριμένο διάκενο;

Διότι ο σιδηρόδρομος στις ΗΠΑ κατασκευάστηκε με τον τρόπο που είχε κατασκευαστεί ο σιδηρόδρομος στην Αγγλία, από Άγγλους μηχανικούς που μετανάστευσαν, και οι οποίοι θεώρησαν ότι θα ήταν καλή σκέψη, επειδή θα επέτρεπε να χρησιμοποιηθούν οι υπάρχουσες ατμομηχανές από την Αγγλία.

Και τότε, γιατί οι Άγγλοι κατασκεύασαν τις ατμομηχανές τους έτσι;
Διότι οι πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές κατασκευάστηκαν από τους ίδιους μηχανικούς που κατασκεύαζαν τραμ, στο οποίο χρησιμοποιούσαν ήδη το συγκεκριμένο διάκενο.
Και γιατί αυτό το διάκενο;
Διότι οι κατασκευαστές του τραμ ήταν και κατασκευαστές αμαξών, που χρησιμοποιούσαν τα ίδια εργαλεία και τις ίδιες μεθόδους.
Γιατί οι άμαξες έχουν αυτό το διάκενο;
Διότι, παντού στην Ευρώπη, και στην Αγγλία, οι δρόμοι είχαν λούκια για τους τροχούς των αμαξών και ένα διαφορετικό διάκενο θα προκαλούσε διαρκώς βλάβες στους άξονες.
Και γιατί τα λούκια απέχουν τόσο μεταξύ τους;
Οι πρώτες μεγάλες οδοί στην Ευρώπη είχαν κατασκευαστεί από τους Ρωμαίους, με σκοπό να μετακινούνται εύκολα οι λεγεώνες τους. Οι πρώτες άμαξες ήταν οι πολεμικές άμαξες των Ρωμαίων. Οι άμαξες αυτές ήταν ιππήλατες: τις τραβούσαν δύο άλογα, τα οποία κάλπαζαν δίπλα-δίπλα. Τα άλογα έπρεπε να απέχουν μεταξύ τους, ούτως ώστε το ένα να μην ενοχλεί το άλλο κατά τον καλπασμό. Προκειμένου να εξασφαλίζεται η σταθερότητα της άμαξας, οι τροχοί δεν έπρεπε να είναι ευθυγραμμισμένοι με τα ίχνη των αλόγων, ενώ δεν έπρεπε να είναι και πολύ απομακρυσμένοι, έτσι ώστε να αποτρέπονται τα ατυχήματα κατά την διασταύρωση δύο αμαξών στην ίδια οδό.

Ιδού λοιπόν η απάντηση στο αρχικό μας ερώτημα! Το διάκενο στις ράγες των Αμερικανικών σιδηροδρόμων εξηγείται, αφού 2.000 χρόνια νωρίτερα, σε μιαν άλλη ήπειρο, οι ρωμαϊκές άμαξες κατασκευάζονταν ανάλογα με το φάρδος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.

Και τώρα, το κερασάκι στην τούρτα:
Υπάρχει και μια προέκταση αυτής της ιστορίας με το διάκενο στις ράγιες και τα καπούλια των αλόγων. Αν δει κανείς το Αμερικανικό διαστημικό λεωφορείο στην εξέδρα εκτόξευσής του, μπορεί να παρατηρήσει δύο πλευρικές δεξαμενές καυσίμων που είναι στηριγμένες εκατέρωθεν της κεντρικής δεξαμενής.

Η εταιρεία Thiokol κατασκευάζει αυτές τις δεξαμενές στο εργοστάσιό της στην Γιούτα. Θα ήθελαν να τις κάνουν μεγαλύτερες, αλλά οι δεξαμενές αποστέλλονται σιδηροδρομικώς στο σημείο εκτόξευσης. Η σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ του εργοστασίου και του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ περνά από μια σήραγγα, κάτω από τα Βραχώδη Όρη. Αυτή η σήραγγα περιορίζει το μέγεθος των δεξαμενών στο πλάτος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων.

Έτσι, το πλέον εξελιγμένο μεταφορικό μέσον του κόσμου, το διαστημικό λεωφορείο, εξαρτάται από το φάρδος των οπισθίων ενός αλόγου. Οι τεχνικές προδιαγραφές και η γραφειοκρατία είναι αθάνατες!


ΥΓ: Είναι κρίμα που η πληροφορική δεν χρησιμοποιεί τόσο σταθερές προδιαγραφές...

10 σχόλια:

  1. Πολύ ενδειαφέρον πραγματικά. Καθως και το βιβλίο που αναφέρεται το παραδειγμα (Ζαχιρ - Coelho).

    O Coelho μάλιστα χρησιμοποιεί το παραπάνω παράδειγμα για να αποδείξει τις τεχνικές προδιαγραφές που ορίζουν εδώ και 2000 χρόνια (ισως και παραπάνω , δεν γνωρίζω) τον κατεστημένο του γάμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τώρα που το ανέφερες, να αναφέρω ότι το ΖΑΧΙΡ είναι από τα καλύτερα βιβλία που έχω διαβάσει. Και δεν θυμόμουν ότι το έχω διαβάσει και εκεί αυτό που ανέφερα, παρόλο που έχω περίπου ενάμιση μόνο μήνα που τελείωσα το βιβλίο.

    Αλλά ναι, γενικά είναι μια απόδειξη της "αδράνειας" της κοινωνίας που αναφέρω και η οποία ισχύει σε όλες τις πτυχές της ζωής μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Το άρθρο σου ήταν ευχάριστη έκλπηξη όταν το είδα , γιατί αυτή την περίοδο διαβάζω το Ζαχιρ! :)))

    Εμπνεόμενος από το Ζαχιρ έγγραψα το παρακάτω άρθρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πολύ καλό το άρθρο και η περιγραφή. Εντυπωσιακές οι "λεπτομέρειες" που κληρονομίσαμε (πιο πολλές αλλαγές θα έχουν παρατηρηθεί πιστεύω τις 2 τελευταίες χιλιετίες στα γονίδιά μας απ'ότι στο διάκενο των σιδηροδρομικών γραμμών).
    Ερωτήσεις: :-)
    Ξέρεις ποια χώρα στην Ευρώπη έχει διαφορερικό διάκενο στις ράγες;;;
    και ... :-)
    Αν μέτρησε κανείς στατιστικά το μέσο το φάρδος των οπισθίων ενός αλόγου πρόσφατα;;; έτσι, για την σύγκριση! (Darthiir βρήκα ιδέα για το Ig μας)

    ΥΓ. Όντως ΠΟΛΥ καλό το βιβλίο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. 1) Υποθέτω ότι η χώρα που έχει διαφορετικό διάκενο στις ρέγες είναι αυτή που πιστεύει ότι αντί να ακολουθεί την ανθρωπότητα θα έπρεπε η ανθρωπότητα να ακολουθεί αυτή!

    2) Τα καπούλια των αλόγων έχουν μεταβληθεί λίγο. Η βιολογία δεν έχει τόσο μεγάλη αδράνεια όπως πολύ σωστά παρατήρησες!!!

    3) Περιμένω την ιδέα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Όχι, η πρώτη ερώτηση ήταν σοβαρή! Οι Ισπανοί (και όχι οι Άγγλοι όπως θα περιμέναμε όλοι) έχουν διαφορετικές σιδηροδρομικές γραμμές. Το έκαναν επίτηδες για να αποτρέψουν πιθανή επέλαση από τα στρατεύματα του Χίτλερ (εκτός από τα υπόλοιπα που έκαναν εκείνη την εποχή για να ... φυλλάξουν τα ρούχα τους).

    Πρότζεκτ (!) το μέτρημα του φάρδους των αλογίσιων οπισθίων σε διάφορες χώρες και η στατιστική ανάλυση της μεταβολής με τον χρόνο. Ο πισινός (χαχα) των αλόγων μπορεί να είναι το μόνο σύστημα που είχε μετρηθεί με τόση ακρίβεια... Θα μας δείξει επακριβώς τις αλλαγές που υπέστει το αλογίσιο γονιδίωμα με το χρόνο, μπλα μπλα μπλα μπλα μπλα ... Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει ταξίδια για μετρήσεις και ανανέωση των υπολογιστών μας για την συγκριτική στατιστική ανάλυση ........ Ένα Ig Νobel τουλάχιστον το έχουμε στο τσεπάκι μας!
    [biblio: http://www.improbable.com/ig/ig-pastwinners.html]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Ανώνυμος18/10/05 4:48 μ.μ.

    paidia exete prosexei pws den yparxei apeyQeias sidhrodromikh syndesh ths boreias elladas me thn notia? Xerete pou ofeilete? to brhkate... pws to diakena sto diuktyo ths peloponnhsou einai diaforetika apo to diakeno ths ypoloiphs ellados...

    Milwntas gia monadikothta...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Γιατί οι δρόμοι της Πλάκας στην Αθήνα είναι στενοί;
    Επειδή την εποχή που κατασκευάστηκαν χωρούσαν να διασταυρωθούν δυο άμαξες!

    ..οι λεωφόροι Πανεπιστημίου, Σταδίου, κλπ, θεωρήθηκαν αδικαιολόγητα πλατειές και μεγάλη σπατάλη χώρου την εποχή εκείνη..

    Επίσης, η οδός Πατησίων στενεύει μετά τη διασταύρωση με την Αγ. Μελετίου επειδή από εκεί ξεκινούσαν τα αμπέλια του Καλλιφρονά (Δημήτρη ή Λάμπρου, δημάρχου Αθηναίων, αν δεν κάνω λάθος) ο οποίος επενέβη για να μη χάσει πολλή από την ιδιοκτησία του.

    ..και.. υπάρχει και στάση λεωφορείων/τρόλλεϊ με το όνομά του λίγο παραπέρα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή